Share

De jury van de FEBE Elements Awards 2016 is op vrijdag 21 oktober in Antwerpen samengekomen en heeft drie projecten per categorie genomineerd.

Ontdek deze week de genomineerde projecten in de categorieën Small Scale Precast (dinsdag 25/10) Precast in Buildings (woensdag 26/10) en Precast in Infrastructure (donderdag 27/10).

Precast in Infrastructure 2016. En de genomineerden zijn :

  • Fietsen door het Water

Architect : Toerisme Limburg vzw
Prefabrikant : Webeco nv
Aannemer : Van de Kreeke nv
Studiebureau: Sweco Hasselt
Opdrachtgever : Toerisme Limburg vzw

Beschrijving : Een fietspad dat een vijver doorkruist, dat is het concept achter ‘Fietsen door het water’. Het fietspad werd gerealiseerd door middel van koppelbare keerelementen en uitgewassen anti-slip vloerplaten met afschot. De fietssleuf is 212 meter lang en 3 meter breed.


  • Place du Châtelet – Malmedy

Architect : Agua
Prefabrikant : Stradus Infra
Aannemer : Gehlen R. Sa
Opdrachtgever : Stad Malmedy

Beschrijving : Dit project bestaat uit een geheel van muurtjes en lineaire elementen uit architectonisch beton.  Om de continuïteit met de bestaande aankleding van de stad Malmedy te verzekeren, werden de hoofdpaden uitgevoerd in uitgewassen grijs-graniet tegels.   De secundaire paden worden gerealiseerd in donkergrijze groot-formaat tegels (150 x 100/150 cm).  Zowel de wandelementen,  de grootformaat tegels, de trappen en de zitelementen werden op maat gemaakt in architectonisch beton.  Daardoor zijn ze in perfecte harmonie met de grijs-graniet betonnen gewassen straatstenen.


  • Pont du CHC

Architecten : Bureau d’études Greisch
Prefabrikant : Ergon nv
Aannemer : AM Franki – De Nul – Eloy
Studiebureau : Bureau d’études Greisch
Opdrachtgever : CHC (Centre Hospitalier Chrétien), SPW – Direction des routes de Liège

Beschrijving : De brug, ontworpen door bureau Greisch, is een brug met geprefabriceerde voorgespannen liggers. Ze bestaat uit twee overspanningen, beide bestaande uit 18 liggers die samen een dek met een breedte van 11 m vormen.  De liggers met een variabel traagheidsmoment werden voorgespannen in de fabriek om het eigen gewicht te compenseren.  Op de werf werd er langse en dwarse naspanning gerealiseerd om weerstand te bieden aan de verkeerslasten.  Dat het brugdek rechtstreeks gerealiseerd werd door de dwars nagespannen bovenflenzen van balken, maakt dit project bijzonder.  (bron: http://www.greisch.com/projet/montlegia_pont_voiries/)

 

Recommended Articles